5 tips voor een écht succesvolle schapindeling

Een schapindeling die verkoopt

Als verkoper van huishoudartikelen weet je natuurlijk als geen ander hoe cruciaal de indeling van het schap is. Bij Van Huisz voorzien wij onze klanten waar gewenst van een compleet schappenplan, waar alle aspecten in zijn meegenomen. Denk aan de juiste producten op ooghoogte, de indeling van productcategorieën en blikvangers. We hebben alvast wat tips die eraan bijdragen dat jouw assortiment straks een waar succes wordt.

1. Indeling op producttype

In het geval van A-merk huishoudartikelen is een indeling op producttype vaak het meest verstandig. Ga na hoe de klant zoekt. Waarschijnlijk is deze op zoek naar een specifiek product of een aanvullend product bij een andere aankoop. Heeft de klant een dweil nodig, dan is het prettig als alle dweilen bij elkaar staan.

2. Verticaal

Ga voor een indeling van de producten van boven naar beneden. Zet alle dweilen dus onder elkaar en niet naast elkaar. Natuurlijk kan dit wel in rijen van 2 of 3, maar zorg dat het vak verticaal is.

Verder is het, los van de indeling, belangrijk om voldoende kennis te hebben van de producten in je schap. Tegenwoordig wordt er meer en meer waarde gehecht aan service. Kun je de vragen van je klant niet of onvoldoende beantwoorden, dan is de kans aanwezig dat deze bij een andere partij verder zoekt. Wij van Van Huisz assisteren onze klanten hierbij door bijvoorbeeld producten te demonstreren aan jou en je personeel. En heb je vragen, dan zijn wij altijd goed bereikbaar.

3. Van links naar rechts

Houd er rekening mee dat de klant automatisch van links naar rechts kijkt. Dat was je waarschijnlijk al wel bekend. Maar wist je ook dat rechts de dominante kant is? Zet dus de belangrijke producten rechts naast de basisproducten.

4. Voorkom ruis

Ruis kan voor enorm veel afleiding zorgen en kan daarmee funest zijn. Hou het overzichtelijk en gebruik geen overmatige uitingen of bijzondere volgordes. Voorzie de klant alleen van informatie die echt nodig is. Een klant wil snel en makkelijk kunnen vinden wat hij zoekt.

5. Blikvanger

Heb je een nieuw, bijzonder of innovatief product dat aandacht verdient? Zorg voor een blikvanger in het midden van het schap. Dit doorbreekt de ‘sleur’ en maakt het schap interessant. Zorg dus wel dat dit geen overmatige informatie bevat en dat de logica in de basis wel behouden wordt in het schap.

Meer weten over Van Huisz? Lees verder over ons of neem contact op.

Neem contact op