Koffie bij de klant: Marskramer

Fleming Broeze

Fleming Broeze over zijn winkel

Bij Van Huisz vinden we het belangrijk om écht contact te hebben met onze klant. Met alleen het leveren van de gewenste artikelen ben je als leverancier niet klaar. Wij willen graag horen waar behoefte aan is en waar de klant eventueel tegenaan loopt. Daarom dronken wij bij Fleming Broeze, eigenaar van Marskramer Raalte en Hellendoorn, een kop koffie.

Over Marskramer

Van deze keten in huishoud- en speelgoedartikelen heeft Broeze samen met zijn vrouw Petra de filialen in Hellendoorn en Raalte onder zijn hoede. Toen hij in 1992 het filiaal in Hellendoorn van zijn ouders overnam, zag hij daarna kans om met het toevoegen van het filiaal in Raalte, zijn inkoopvolume te verhogen. Zo kan hij zijn klant nóg meer keuze bieden.

Logica

Logica in het assortiment is voor Broeze een heel belangrijke pijler. Dit wil hij zijn klant bieden, maar verwacht hij ook van zijn leverancier. “Dit is lang niet altijd het geval. Bij een aantal leveranciers kun je niet makkelijk vinden wat je zoekt en dat kost tijd,” legt hij uit. “Bij Van Huisz werkt het bestelplatform goed, daar is het logisch ingedeeld.”

Goede naam

Daarnaast is het voor Broeze belangrijk om van zijn filialen de goede naam te behouden. “In een dorp zoals hier, heb je dat echt nodig.” En hoe doe je dat dan? “Nou, onder meer door geen gaten te laten vallen. De klant kunnen bieden wat hij nodig heeft. Van Huisz heeft een breed assortiment met goed leverbare producten. Bovendien is het franco bedrag (lees: minimale orderwaarde) van slechts € 250,- goed te doen. Ik hoef niet te lang te wachten om weer bij te kunnen bestellen.”

Good, better, best

Naast dat de producten volgens Broeze goed leverbaar zijn, vindt hij het aanbod passend bij zijn wensen. Hij legt uit: “Ik vind het belangrijk keuze te kunnen bieden. Voor één bepaald product wil ik het liefst het ‘good, better, best’-principe. Een variant in een hogere prijsklasse, met uitstekende kwaliteit, een middensegment en een variant in een lagere prijsklasse, van daarbij passende kwaliteit.”

Een product waar je zelf achter staat

Welke prijsklasse dan ook, Broeze vindt dat je hoe dan ook een bepaalde kwaliteit moet leveren. “Een product waar je zelf achter staat,” voegt hij toe. Lever je een product waar je achter staat, dan wil je volgens Broeze ook een goede garantieregeling van dit product. De klant vertrouwt je als hij/zij ergens mee terug komt, en dit wil je dan snel en juist afhandelen.  

Elke ondernemer wil natuurlijk zijn goede naam behouden, maar dat is misschien in een dorp nog wel wat belangrijker. Een dorp waar iedereen elkaar kent en waar verhalen als een lopend vuurtje gaan. Wil je die goede naam behouden, dan is het bieden van logica, keuzemogelijkheden en goede (garantie)service belangrijk. Dat ligt bij de ondernemer én bij de leverancier.